Karbüratör ayarları hakkında

(1/3) > >>

Taco:
Karbüratör ayarı aslında çok kolay, sadece karbüratörün çalışma şeklini anlamak gerek.
Burada kısaca kendinizin  yapabileceğiniz ayarları anlatiyoruz.

Genel bilgiler:
1.    Karbüratör ayarı kafaya göre değil, deniz seviyesi/rakıma ve sıcaklığa göre yapılır (aşağıda ayrıntılı bilgi verilecektir)
2.    Fabrika çıkışı Enduro/MX motosikletlerin karbüratör ayarları zengindir
3.    Türkiye gibi sıcak ülkelerde karbüratör ayarı orijinal halinden fakirleştirmek gerekiyor
4.    Büyük meme, yani benzin-hava karışımı zengin olursa, motor güçünü artırmıyor. Tam aksine memeler ufaltırarak motorun daha fazla güç üretmesi sağlanır, fakat çokca fakir olursa motora hasar görür.
5.    Ayarları adım adım yapmalıyız ve hangi ayar ne gibi değişiklik yaratığını bilmeliyiz
6.    Ayar yapmadan önce karbüratörü orijinal ayara getirmemiz lazım, hava filitresi ter temiz olması gerekiyor, tabiiki motorun durumu iyi ve bujisi doğru olmalı
7.    Doğru ayar yapıldıktan sonra, motor daha güçlü olur ve daha az benzin yakar
8.    2 zamanlı motosikletlerde benzin/yağ karışımı hep aynı olmalı, oysa karbüratör ayarını hiç bir zaman tutturamayiz. 2 zamanlı yağ marka ve cins aynı olmalı (full sentetik yarış yağlar tavsiye ediyoruz)
9.    Mümkünse benzin devamlı aynı ve kaliteli olmalı
   Bu şema karbüratördeki hangi parçanın hangi görevi üstlendiğini gösteriyor.


Örnek:
Tam gaz giderken motor iyi gitmiyor ise Ana Memede ayarsızlık var demek.
Ya da yarım gaz veya sabit gaz ile giderken motor rahat değil ise iğne ile oynamak gerekiyor.
   

İğnede segman klip pozisyonlardan ayar yapılıyor.
Segman 1 de ise motosiklet 1/4 ile 3/4 gazda fakirdir demek.
7 de olsa zengindir.
(2 zamanlı Off-Road motosikletlerde sadece 5 segman yuvaları vardır.)



İğnede bir kaç (sabit) ayarlar daha vardır. İğnenin konik tarafıda ayarı etkiliyor.
Ona ayar yapmak istiyor isek iğneyi değiştirmemiz gerekir, fakat bu çok ince ayara gerekiyor.
   Ana ve rolanti memelerin üzerinde numaralar çakılı.
Yüksek numara = Zengin
Düşük numara = Fakir




Dikkat isteyen bilgiler:
1.    2 zamanlı motosikletlerin karbüratör ayarı daha kolay. Sonuçta 2 zamanlı ayarı motoru sürerken hissediliyor, aynı zamanda egzoz/duman renginden görünüyor ve motorun çalışma sesinden duyuluyor.
2.    Karbüratör ayarı ile tecrübe yoksa ayar değişiklikleri adım adım yapmak gerekiyor. Oysa...
3.    ...çok fakir ayarlarda motosiklete hasar verme tehlikesi var
2 zamanlı motosikletlerde çok fakir ayar en kolay böyle anlaşılır:
1/4 ile 3/4 gazda motordan zil gibi zıııırrrrrrrrr sesi gelirse yağlanması az demek. Yani karbüratörden motora az benzin/yağ karışımı giriyor.
Bu durumda iğne segman pozisyonda, segmanı bir yuva indirmek gerekiyor.
4 zamanlı motosikletlerde çok fakir ayar en kolay motorun sıcaklığından belli oluyor. Bu durumda dikkat etmeniz gerekiyor, fazla hararet yapılırsa motor hasar alacaktır.
Zengin ayarı 2 ve 4 zamanlı motosikletlerde güçsüzlükden ve fazla yakıtdan anlaşılıyor.
4.    Ayar esnasında bujinin rengi büyük yardım.
Bujinin rengi açık kahverengi ve kuru olmalı.

    * Beyaz = Fakirdir
    * Siyah = Zengin
    * Islak = Zengin ve yakamiyor demek

5.    Ön bilgi vermek için:
HONDA CR250R 2003 modelde orijinal karbüratör ayarları:
Ana Meme 420 - İğne segman pozisyonu 4 - Rolanti Meme 52
Almanya'da (soğuk ülke) ayarı böyle değiştirdik:
Ana Meme 340 - İğne segman pozisyonu 1 - Rolanti Meme 40
Motor Türkiye'de olsaydı muhtemelen böyle olurdu:
Ana Meme 290 - Fakir iğne takılırdı - Rolanti meme 38

KAWASAKI KX250 2004 orijinal ayarları:
Ana Meme 165 - İğne segman pozisyonu 3 - Rolanti 52
Akdenize göre yaptığımız ayar:
Ana Meme 145 - İğne bir numara fakir iğne ile değiştirildi ve segman pozisyonu 1 - Rolanti Meme 42
6.    

Deniz seviyesi/Rakım ve sıcaklık:
Genel böyle diyebiliriz, hava sıcak ise karbüratör ayarı fakirleştirmek lazım. Ayni zamanda deniz seviyeside alçak ise fakirleştirmek gerek.

Eğer 0m rakımdan 1000m dağlara çıkmak istiyorsan, karbüratörün iğnesini bir pozisyon indir ve ana meme bir numara büyüğünü takman faydalıdır.




Rakım alçak = Fakir ayar
Rakım yüksek = Zengin ayar
Ortam sıcak = Fakir ayar
Ortam soğuk = Zengin ayar

Alıntı: Motostyle.org

(Bakım onarım Teknik diye bir bölüm bulamadığımdan buraya açtım konuyu varsa ellerinizden öper )

Guclu:
teknik bölüme taşıyorum :)

Başkan:
Taco hayatında karbüratör gördün mü  :sarcastic:

reklik@:
Alıntı sahibi: Başkan üzerinde Ağustos 18, 2009, 22:23:17 ÖS

Taco hayatında karbüratör gördün mü  :sarcastic:

:grinny: yenge konu için :thanx:

murat116:
 :thanx:

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa